Hadis: Isra’ Mikraj

Dalam kuliah Magrib pada 22 Julai 2009 , penceramah jemputan Ustaz Dr Mohd. Nasir Bin Abdul Hamid telah membaca hadis mengenai Israk Mikraj nabi saw. Catitan saya tidak lengkap bagaimanapun antara intisari yang saya sempat catit adalah mengenai pembedahan dada rasullah saw dan penyucian dengan air zam-zam serta di masukan hikmah kedalamnya. Juga mengenai pemilihan susu dan arak dan nabi saw memilih susu atau hikmah. Berikut adalah antara hadis yang berkaitan. Selamat membaca .

peta mekah masjidil aqsa

Kedudukan Masjidil Aqsa Dengan Kubah Batu

Kedudukan Masjidil Aqsa Dengan Kubah Batu

Kubah Batu - Bukan Masjidil Aqsa

Kubah Batu - Bukan Masjidil Aqsa

 

Antara Hadis berkaitan dengan Isra’ Mikraj ialah

Pertama :

Maksud hadis :

Pada malam dijalankannya Rasulullah saw dari Masjidilharam datanglah kepadanya tiga orang pada saat sebelum turunnya wahyu, sedangkan Rasul pada waktu itu sedang tidur di Masjidilharam. Kemudian berkatalah orang yang pertama: “Siapakah dia ini ? Kemudian orang kedua menjawab: “Dia adalah orang yang terbaik di antara mereka (kaumnya). Setelah itu berkatalah orang ketiga : “Ambillah orang yang terbaik itu. Pada malam itu Nabi tidak mengetahui siapa mereka itu, sehingga mereka datang kepada Nabi di malam yang lain dalam keadaan matanya tidur sedangkan hatinya tidak tidur. Demikianlah para Nabi, meskipun mata mereka terpejam, namun hati mereka tidaklah tidur. Sesudah itu rombongan tadi tidaklah berbicara sedikitpun kepada Nabi sehingga saatnya mereka membawa Nabi dan meletakkannya di sekitar sumur Zam-zam. Kemudian Jibrilah di antara mereka yang menguasai diri Nabi, lalu Jibril membelah bagian tubuh, antara leher sampai ke hatinya, sehingga kosonglah dadanya. Sesudah itu Jibril mencuci hati Nabi dengan air Zamzam dengan menggunakan tangannya, sehingga bersihlah hati beliau. Kemudian Jibril membawa talam yang terdapat di dalamnya bejana dari emas yang berisi iman dan hikmah. Kemudian dituangkanlah isi bejana itu memenuhi dada beliau dan urat-urat tenggorokannya”. (H.R. Bukhari dan Anas)

Kedua :

Maksud hadis :

Bahwa Nabi saw bersabda : “Datang kepadaku seseorang (Jibril). Kemudian ia mengeluarkan hatiku. Setelah itu dibawalah kepadaku piala yang terbuat dari emas yang penuh dengan iman, lalu ia mencuci hatiku. Setelah itu menuangkan isi piala itu kepadaku. Kemudian hatiku dikembalikannya seperti sediakala.” (H.R. Bukhari dari Sa’sa’ah).

Ketiga ;

Maksudnya :

“Bahwa Rasulullah saw bersabda : “Didatangkan kepadaku Buraq, yaitu binatang putih lebih besar dari keledai yang lebih kecil dari bagal. Ia melangkahkan kakinya sejauh pandangan mata. Kemudian saya mengendarainya, lalu ia membawaku sehingga sampai di Baitulmakdis. Kemudian saya mengikatnya pada tempat para nabi mengikatkan kendaraannya. Kemudian saya salat dua rakaat di dalamnya, lalu saya keluar. Kemudian Jibril membawa kepadaku sebuah piala yang berisi minuman keras (khamar) dan sebuah lagi berisi susu; lalu saya pilih yang berisi susu, lantas Jibril berkata : “Engkau telah memilih fitrah sebagai pilihan yang benar”. (H.R. Ahmad dari Anas bin Malik).

Batu Tergantung Tempat Mikraj Nabi SAW

Batu Tergantung Tempat Mikraj Nabi SAW

Batu Tergantung Tempat Mikraj Nabi SAW Pandangan Atas

Batu Tergantung Tempat Mikraj Nabi SAW Pandangan Atas

 Dua keping gambar di atas adalah dari laman : http://qhazanah.wordpress.com/

Dari keterangan hadis-hadis tersebut, dapatlah disimpulkan bahwa Nabi Muhammad saw dijalankan di waktu malam hari dari Masjidilharam ke Masjidilaksa atas izin Allah di bawah bimbingan malaikat Jibril!. Sebelum Nabi Muhammad saw diperjalankan malam hari itu, hatinya diisi iman dan hikmah, agar beliau tahan menghadapi segala macam cobaan dan tabah dalam melaksanakan perintah-perintah-Nya. Perjalanan itu dilakukan dengan Buraq yang mempunyai kecepatan luar biasa sehingga Isra’ dan Mikraj hanya memerlukan waktu kurang dari satu malam, dari sesudah waktu `Isyak sampai sebelum subuh.

Dapatkan maklumat tambahan mengenai Sakhrah Baitulmaqdis atau batu tergantung tempat mikraj Nabi saw oleh Tuan Guru Dr Harun Din di laman blog penulis  http://aburedza.wordpress.com/ 
Rujukan : http://c.1asphost.com/

2 thoughts on “Hadis: Isra’ Mikraj

Tinggalkan komen