Khutbah Multimidia

Masjid Salahuddin Al-Ayubi padang besar

Padang Besar 12 Rabiul Awal 1431 – Penulis bersama Prof Madya Hj Abd Rashid Asgar dan Saudara Amir berhajat untuk sembahyang Jumaat di Masjid Solahuddin Al-Ayubbi, Padang Besar hari ini. Tujuannya untuk melihat kemudahan peralatan untuk kutbah multimidia yang telah digunakan di masjid tersebut.

Rupanya langkah kami bertepatan dengan pelancaran Khutbah Multimidia oleh Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail. Sebelumnya kami tidak tahu akan majlis pelancaran tersebut.

Sebelum ketibaan Baginda Tuanku Raja Muda saya sempat berbual dengan Tuan Pengarah Jabatan Agama Islam Negeri Perlis menyatakan hajat kami untuk meninjau kemungkinan untuk memasang kemudahan multimidia di masjid kami. Tuan Pengarah percaya masjid kami berkeupayaan melaksanakannya dan pihak Jabatan akan membantu dimana perlu.

Dalam titah pelancaran, baginda mahu masjid menjadi pusat kegiatan kemasyarakatan dan menjadi arena pengukuhan perpaduan umat Islam.

“Perpecahan juga akan wujud jika ada di kalangan pegawai masjid menyalahgunakan masjid sebagai landasan untuk mencapai cita-cita peribadinya,” titah baginda.

Baginda juga berharap peningkatan kemudahan teknologi terkini dalam institusi masjid akan dimanfaatkan sebaik mungkin bagi mengimarahkan masjid-masjid diseluruh negeri Perlis.

“Jika ada pegawai yang berkebolehan dalam bidang teknologi maklumat, mereka boleh mewujudkan jaringan hubungan dengan masjid-masjid dan menyalurkan maklumat kegiatan melaluinya,” tambah baginda.

Menurut baginda, masjid yang aktif mengadakan kegiatan sudah pasti akan mempunyai peminatnya yang akhirnya masjid itu dapat diimarahkan secara berkesan.

Selepas ucapan pelancaran, khutbah disampaikan oleh Tuan Imam 2. Disamping khutbah pertunjukan power point dibuat pada dua skreen di kiri dan kanan masjid. Persediaan power point nampak kemas walaupun terdapat beberapa slide warna tulisannya pudar. Ada ketika teks khutbah disertakan dan ada ketika pula diringkaskan melalui grafik yang menarik melalui tulisan yang lebih besar untuk memudahkan pemahaman. Penulis difahamkan bahawa persediaan power point tersebut disediakan oleh Jabatan Mufti Negeri Perlis.

Selesai majlis saya sempat berbincang dengan pegawai-pegawai masjid . Menurut saudara Setiausaha Masjid mereka membelanjaka hampir RM30,000.00 untuk memasang kemudahan tersebut. Mereka juga mendapat pertolongan dan khidmat nasihat dari  Universiti Malaysia Perlis.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s