Pengajian Kitab al-Roh

Kuliah Subuh pada 2 Mei 2010 di Masjid al-Syakirin Oran Mata Ayer Perlis

Oleh

Ustaz Ya ali Dahaman Imam Masjid al-Syakirin

Pengajian Kitab al-Roh sambungan

Ka’ab telah menjawab soalan Ibnu Abbas; Ada pun Illiyun ialah langit yang ketujuh   tempat roh orang yang berimam. Adapun Sijjin ialah didalam bumi yang ketujuh tempat roh orang kafir di bawah jasad iblis. Adapun firman Allah (ورفعناه مكانا عليا) Maryam: 57  bermaksud; Dan Kami mengangkatnya ketempat yang tinggi:.Allah berfirman kepadanya. Sesungguhnya Aku mengangkat engkau sebagaimana diangkat pahala amalan anak Adam, Allah berfiman kepada malaikat yang terdekat dengan Nya supaya memberi tahu kepada Malikil Maut agar menangguhkan urusan mencabut nyawa Idris  agar dia dapat menambah amalannya, lalu Malaikat mengangkat Idris dengan sayapnya hingga kelangit yang keempat, bila sampai kelangit keempat telah bertemu dengan Malikil Maut lalu memberi tahu tentang hajatnya (mencabut nyawa Idris)  dan dia  bertanya dimana  Nabi Idris, jawab malaikat yang membawanya bahawa dia berada dalam sayapku. Maka berkata Malikil Maut, Aku hairan kenapa Allah memerintahkan aku mengambil nyawanya dilangit yang keempat, lalu mengambil nyawanya disitu.

Adapun Sidratul Muntaha adalah satu pohon rendang diatas kepala malaikat yang memikul ‘Arasy, yang berakhir padanya semua ilmu pengetahuan makhluq Allah, sebab itu dinamakan Sidratul Muntaha.

Kata Ya’la bin Ubaid dari al-Dhahhak; apabila dicabut roh orang yang beriman lalu dibawa naik hingga kelangit dunia lalu disambut oleh malaikat muqarrabin dan terus dibawa kelangit kedua, kemudian ketiga, kemudian keempat kemudian kelima kemudian keenam dan ketujuh sehinggalah sampai ke Sidratul Muntaha. Kemudian aku bertanya kepada al-Dhahhak, kenapa dinamakan Sidratul Muntaha? Jawabnya;  kepadanya sampai setiap sesuatu perintah Allah. Lalu malaikat berkata; Ya Allah bahawa si pulan ini (Allah lebih tahu) lebih  pengetahuannya  berbanding  dari orang lain, lalu Allah mengutuskan kepadanya surat akuan yang mencatatkan bahawa dia terselamat dari azab Nya, firman Allah:

(كلا ان كتاب الأبار لفى عليين. وما أدراك ما عليون . كتاب مرقوم. يشهده المقربون). المطففين :18-21

Bermaksud; Bahkan, sesungguhnya buku catatan orang yang baik berada di Illiyin. Dan tahukan engkau apa Illiyun. Iaitu buku catatan yang bermohor. Disaksikan oleh malaikat muqarrabun”.

Pendapat ini tidaklah menafikan pendapat lain yang mengatakan bahawa roh  orang yang beriman berada di dalam syurga, kerana syurga juga berada di Sidratul Muntaha, syurga berada di sisi Allah Azza wajalla, Allah juga memberi tahu bahawa roh para syuhadak berada di dalam syurga,  Nabi s.a.w. juga memberatahu bahawa roh mereka berada  dalam syurga dan bebas bergerak kemana yang mereka kehendaki.

Fasal; Menyatakan  Pendapat Yang Berkata Roh Yang Beriman Berada Di  -Jabiyah.

Adapun orang yang berkata roh orang yang beriman berada di Jabiyah, roh orang kafir berada di Barhut di Hadzramaut. Menurut Muhammad bin Hazmin, kata-kata ini adalah berasal dari al-Rafizah, sebenarnya pendapat ini idak benar, pendapat ini juga pernah dikatakan oleh sebahagian dari kumpulan ahli Sunnah.

Abu Abdullah bin Mandah telah meriwayatkan dari sekumpulan sahabat dan al-Tabi’in; Bahawa roh orang-orang yang beriman berada di Jabiyah, pandangan yang sama juga biberikan oleh  Abdullah bin Amrin bahawa roh orang yang beriman  dihimpun di Jabiyah manakala roh orang kafir  dihimpun di barhut di Hadzramaut.

Dalam satu cerita yang lain bahawa Hammad bin Salamah berkata bahawa Ka’ab telah menghadiri satu majlis Abdullah bin Amru, lalu disoal  tempat roh orang yang beriman dan roh orang kafir, beliau menjawab; bahawa roh orang yang beriman di Jabiyah dan roh orang kafir di Barhut.

Telah  dicerita oleh Ibnu Mandah, Ali  berkata; sebaik-baik perigi diatas muka bumi ialah perigi Zamzam, seburuk-buruk perigi diatas muka bumi ialah Perigi Barhut di Hadzramaut, sebaik-baik lembah diatas muka bumi ialah lembah Mekah, tempat diturunkan Nabi Adam, setelah membawa kebaikan kepada kamu dari India, seburuk-buruk tempat diatas muka bumi ialah Ahqaf di Hadzamaut tempat roh orang-orang kafir.

Ibnu Mandah menyatakan lagi dari Ali katanya; Seburuk-buruk tempat di atas muka bumi ialah lembah di Hadzramaut yang dinamakan Barhut tempat roh orang-orang kapir, disitu ada satu perigi yang sebelah siang airnya berwarna hitam seperti nanah yang dipenuhi dengan hama atau kuman.

Dalam satu berita lain menerusi Ismail bin Ishak dari  Ibban bin Taghlib katanya; Seorang lelaki telah menceritakan; Satu malam saya bermalam di lembah Barhut, aku dengar suara orang ramai yang  memanggil; wahai  Dumah wahai Dumah; kata Ibban lagi bahawa seorang ahli kitab telah memberitahu bahawa dimaksudkan dengan Daumah itu ialah Malaikat yang mengawasi roh-roh ditempat itu.

Sufian  telah berkata, kami pernah bertanya penduduk-penduduk Hadzramaut lalu mereka menjawab; tidak seorang pun yang dapat tidur ditempat ini sebelah malam.

Kata-kata diatas telah dinyatakan oleh Abdullah bin Abbas, kemunkinan beliau membuat bandingan suatu tempat  yang luas dihimpunkan roh  padanya   seperti Jabiyah kerana ia suatu tempat yang luas, atau beliau telah mendapat maklumat tersebut di dalam kitab-kitab terdahulu.  والله أعلم

Bahan bacaan Kitab al-Roh Ibnu Qaiyim al-Jauziyah halaman 277.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s