Adakah Roh dijadikkan oleh Allah lebih dahulu daripada jasad atau jasad lebih dahulu…. bahagian 2

Kuliah Subuh Masjid al-Syakirin Oran Mata Ayer Perlis pada 9 Jan 2011

Oleh

Ustaz Ya ali bin Dahaman Imam Masjid al-Syakirin

 

Kuliah al-Roh (sambungan)

Pasal: Pandangan Ulamak Salaf Dan Khalaf mengenai maksud ayat al-Quran; (Kemudian Kami perintahkan malaikat suapaya sujud…)

Dalam ayat ini tiada  dalil yang menyatakan bahawa Roh dijadikan lebih dahulu daripada jasad, hanya apa yang dimaksudkan ialah kejadian bentuk dan rupanya dalam gambaran alam yang amat kecil seperti atom, dan diminta ia bertutur. Lepas itu dikembalikan kealam asalnya, kalau ini dikatakan  berita yang sah. Namun begitu yang jelas  ialah ditakdirkan oleh Allah tentang celaka dan bahagianya.

Adapun dalil yang dipegang oleh Ibnu Hazmin berdasarkan firman Allah;

وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لآدَمَ فَسَجَدُوا إِلا إِبْلِيسَ لَمْ يَكُنْ مِنَ السَّاجِدِينَ

11. Dan Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu, lalu Kami membentuk rupa kamu, kemudian Kami berfirman kepada malaikat-malaikat: “Sujudlah kamu kepada Adam”, lalu mereka sujud melainkan Iblis, ia tidaklah termasuk dalam golongan yang sujud. Al-A’raf:11

Dalil ini amat jelas bahawa zahir ayat bahawa Allah telah memerintahkan supaya sujud kepada Adam  terdahulu daripada penciptan diri kita dan pembentukannya, kerana perintah sujud adalah terhadap badan dan roh, peristiwa ini berlaku selepas penciptaan Adam, Menurut Ibnu Abas; Ssungguhnya Kami ciptakan kamu (Adam), kemudian Kami gambarkan rupa zuriat kamu.

Demikian juga pandangan Ibnu Abas; Firman Allah yang bermaksud ;Kami telah ciptakan kamu iaitu Adam dan Kami gambarkan rupa kamu dimaksudkan  zuriatnya. Demikian juga pandangan Mujahid. Abu Ubaid menyokong pandangan Mujahid disebalik firman Allah yang bermaksud; Kemudian kami perintahkan kepada malaikat  supaya sujud kepada Adam, perintah ini berlaku sebelum zuriat Adam dibentuk dalam kandungan ibunya,

Kata Abu Ubaid;  Mujahid telah menerangkan tentang perintah Allah supaya Malaikat sujud kepada Adam selepas Allah menciptakan zuriatnya, perkara ini juga sudah dijelaskan didalam Hadith.

Didalam al-Quran ada ayat yang menjelaskan lebih lanjut lagi tentang penafsiran penciptaan Adam dan zuriatnya; firman Allah;

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ

 

Maksudnya: “Wahai manusia! kalau kamu masih ragu tentang hari kebangkitan, maka ketahuilah bahawa Kamilah yang mencipta kamu dari tanah, kemudian dari seitik air mani”. Al-Haj: 5

 

Dalam ayat diatas Allah menyatakan tentang kejadian manusia dari tanah, walaupun bentuk ayat mengatakan Kami jadikan kamu, sebenarnya yang dimaksudkan dari tanah ialah Adam, kerana Adam asal kejadian mansuia, kemudian zuriat Adam dijadikan daripada benih iaitu air mani.

 

Bahan bacaan Kitab al-Roh karangan Ibnu Qaiyim hal. 407.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s