Bukti Penciptaan Roh Selepas Penciptaan Badannya

Kuliah Subuh Masjid al-Syakirin Oran Mata Ayer Perlis pada 17 Jan 2011

Oleh

Ustaz Ya ali bin Dahaman Imam Masjid al-Syakirin

Kuliah  Roh

Pasal : Bukti Penciptaan Roh Selepas Penciptaan Badannya

Buktinya ada beberapa  sebab:

Pertama: Penciptaan Adam bapa manusia seperti berikut; Allah perintahkan Malaikat Jibril mengambil segenggam tanah kemudian diadunkan sehingga menjadi tanah liat kemudian dibentuk rupa Adam, kemudian ditiupkan roh kedalam badannya, sebaik sahaja roh masuk kedalam badannya jadilah daging, darah dan hidup hingga boleh bertutur.

 

Menurut tafsir Abu Malik dan Abu Saleh daripada Ibnu Abas, Murah daripada Ibnu Mas’ud dan dari sahabat Nabi s.a.w.; Setelah selesai penciptaan Adam  oleh Allah menurut pilihanNya   lalu Allah Istiwa diatas Arasy, kemudian Allah mengangkat Iblis menjadi pemerintah langit dunia, Iblis berasal dari  kaum Malaikat yang berasal dari golongan Jin, dinamakan Jin kerana mereka bertugas menjaga penghuni syurga, kemudan terlintas dalam pandangannya, bahawa Allah tidak akan memberi tugas ini melainkan  aku adalah teristemiwa pada pandangan Allah berbanding  dengan malaikat, maka lahirlah perasaan takabbur dalam dirinya, hal ini terdedah ketika Allah  maklumkan kepada malaikat; maksud al-Quran :

 

Sesungguhnya Aku akan melantik seorang khalifah diatas muka bumi” al-Baqarah: 30.

 

Malaikat bertanya; Tuhan kami! Bagaimana keadaan khalifah itu dan apa yang akan  dilakukan diatas muka bumi?. Allah menjawab; Meraka akan beranak-pinak dan akan melakukan kerosakan diatas muka bumi, mereka akan berhasad dengki dan bunuh membunuh sesama mereka. Seterusnya Malaikat berkata menurut al-Quran firman Alllah;

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ

 

30. Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi”. mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): “Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal Kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?”. Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya”. Al-Baqarah:30.

 

Inilah gambaran dari al-Quran tentang perihal iblis.

 

Setelah selesai gambaran diatas lalu Allah utuskan Jibril  untuk mengambil segenggam tanah di bumi, lalu bumi mengatakan; Aku berlindung dengan Allah  agar kamu tidak mengambil aku,  lalu Jibril tidak mengambilnya.   Kemudian kembali kepada Allah dengan katanya; Sesungguhnya bumi telah berlindung diri kepada Mu Ya Allah. Kemudian Allah perintahkan malaikat Mikaail untuk mengambil tanah, tanah juga memohon perlindungan dari Allah lalu Mikaail juga tidak mengambilnya.

 

Seterusnya Allah perintahkan malaikat al-Maut (‘Izraail) untuk berbuat demikian, bumi jua memohon perlindungan daripada Allah, tetapi malaikat Izraail pula memohon  perlindungan daripada  Allah supaya melaksanakan perinnah tersebut, akhirnya malaikat Izraail telah mengambil segengam tanah dari berbagi jenis  trmasuk tanah yang berwarna merah,  puteh dan hitam , diambil dari berbagai tempat lalu dicampurkan menjadi satu, dengan sebab itulah lahirlah anak adam dari brbagai warna kulit.lalu dibawa naik di sisi Allah sehingga menjadi tanah lazib (melekat antara satu sama lain). Kemudian Allah berfirman kepada malaikat:

 

إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِنْ طِينٍ

فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ

 

71. (Ingatkanlah peristiwa) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: ” Sesungguhnya Aku hendak menciptakan manusia (Adam)  dari tanah;

72. ” kemudian apabila Aku sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padanya roh dari (ciptaan) Ku, maka hendaklah kamu sujud kepadanya “. Saad: 71-72.

 

Allah  memberitahu  penciptaan Adam dengan TanganNya(kuasaNya), agar Iblis tidak merasa takbur lagi, kalau sekiranya iblis  takbur juga maka Allah akan menyatakan; Apakah kamu akan takabur juga sedangkan aku ciptakan manusia dengan TanganKu (KuasaMu) sendiri, meskipun begitu Aku tidak terasa takbur”. Adam berbentuk jasad selama empat puluh tahun, setiap kali malaikat melalui di sinya merasa takut terhadapnya. Anatara mereka yang paling takut ialah Iblis, setiap kali Iblis lalu di sisinya dia akan memukulnya, kemudian keluar suara seperti suara tembikar. Al-Quran menyatakan dalam surah al-Rahman ayat 14 bermaksud’

 

Daripad suara semacam tembikar”.

 

Seterusnya iblis bertanya kepada Allah; Untuk apa dijadikan tubuh ini?.  Lalu iblis masuk kedalamnya menerusi mulut dan keluar menerusi duburnya. Iblis berkata kepada malaikat; jangan kamu   takut kepada tubuh ini, Tuhan kamu tempat meminta perlindungan,  didalamnya kosong,   kalau aku  menguasai atasnya  pasti dia akan ku pecahkan atau rosakkan.

 

Apabila Allah memasukkan roh kedalam jasad Adam, lalu diperintahkan supaya malaikat sujud kepad Adam, sebaik sahaja roh masuk kedalam jasad menerusi kepalanya lalu dia bersin, kemudian malaikat suruh  Adam bekata al-hamdulillah, lalu dijawab oleh Allah: Yarhamuka rabbuk (Tuhan kamu merahmatimu).

 

Apabila roh sampai kemata lalu dia dapat melihat buah-buahan syurga,  bila  sampai keperutnya lalu rasa ingin memakan buah tersebut pada hal ketika itu roh belum lagi sampai kekakinya, dia segera ingin bangun untuk mendapat buah-buahnnya, ini adalah sesuai dengan firman Allah yang bermaksud;

 

Manusia itu dicipta dengan sifat tergesa-gesa:. Al-Anbiya’:37.

 

Telah berkata Yunus bin Abdul ‘Ala dari Ibnu Wahab dari Ibnu Zaid dengan katanya;

 

Apabila Allah menciptakan neraka, mereka terkejut lalu bertanya; Ya Allah untuk apakah engkau ciptakan neraka ini? Dan untuk siapakah? Jawab Allah; Aku sediakan untuk siapa yang derhaka kepada Ku  dari kalangan  makhluk Ku.

Pada masa itu  tiada makhluk lain yang diciptakan oleh Allah melainkan malaikat. Ketika itu tidak ada makhluq di atas muka bumi ini, lepas itu barulah diciptakan Adam, menurut al-Quran firman Allah;

 

هَلْ أَتَى عَلَى الإنْسَانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئًا مَذْكُورًا

 

Maksudnya; “Sesunguhnya telah datang kepada manusia suatu masa, ketika itu   belum ada suatu apa pun yang dapat disebut”. Al-Insan: 1.

 

Umar bin al-Khattab  bertanya Rasul Allah s.a.w.;

 

Wahai Rasul Allah! Alangkah baiknya masa itu! Kemudian baginda menyatakan kata-kata malaikat, apakah akan datang suatu masa kami akan melakukan maksiat nanti? Sebab mereka tidak nampak makhluq lain pada ketika itu, Allah menjawab; tidak! Sesungguhnya Aku ingin mencipta dibumi ini makahluq dan akan dilantik disitu seorang khalifah. Demikian menurut mafhum hadith.

 

Berkata Ibnu Ishak; Allah telah menciptakan Adam, kemudian dibiarkan selama empat puluh tahun, kemudian meniupkan roh kepadanya sehingga berbentuk tembikar yang tidak disentuh oleh api, apabila rohnya sampai kekepalanya lalu dia besin dan mengucap Alhamdulillah.

 

Dari dalil al-Quran, al-hadith dan berita dari ulamak salaf menunjukkan bahawa Allah telah meniupkan kedalam tubuh Adam sesudah dicipta jasadnya. Dari tiupan itu barulah dia bernafas dan hidup, jika sekiranya roh diciptakan sebelum badan bersama-sam roh zuriatnya, tentu malaikat tidak ta’jub  denganya, juga tidak tidak ta’jub dengan pencpitaan neraka, sehingga berkata; Untuk apa engkau jadikan neraka ini? Sebab malaikat telah melihat sebelum ini roh anak-anak Adam   ada yang beriman dan ada yang kufur, ada yang baik dan ada yang jahat.

 

Bahan bacaan Kita al-Roh karangan Ibnu Qaiyim, hal. 410.

 

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s