Amalan Ihsan

Kuliah Maghrib Masjid Arau Perlis pada   7 Mei 2011

Oleh  Ustaz Ya ali bin Dahaman Imam Masjid al-Syakirin Oran

 

Kuliah Hadith Bertajuk (Amalan Ihsan)

عن أبي يعلى شداد بن أوس رضي الله عنه ،  عن رسول الله صلى الله عليه وسلم: ان الله كتب الاحسان على كل شىء ، فادا قتلتم فأحسنوا القتلة ، وادا دبحتم فأحسنوا الدبحة ، وليحد أحدكم شفرته وليرح دبيحته ” رواه مسلم .

Ertinya;Daripada Abu Ya`la Shaddad bin Aus r.a daripada Rasul Allah s.a.w. baginda bersabda; “Sesunguhnya Allah s.w.t. mewajibkan ihsan keatas sesuatu,  jika kamu membunuh laksankanlah dengan cara yang baik,    apabila kamu menyembelih sembelihlah dengan cara yang baik dan hendaklah sesaorang daripad kamu menajamkan pisaunya serta hendaklah dia merehatkan sembelihannya. Riwayat Muslim.

 Pengajaran Yang Dipetik Dalam Hadith Ini Ialah;-

1.  Kewajipan Berbuat Ihsan;

Melakukan ihsan adalah wajib, setiap amalan yang dituntut oleh syara` hendaklah dikerjakan dengan pemuh teliti, sempurna dan elok. Firman Allah:

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

Maksudnya:Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, dan berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat; dan melarang daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang keji dan mungkar serta kezaliman. ia mengajar kamu (dengan suruhan dan laranganNya ini), supaya kamu mengambil peringatan mematuhiNya.  

–  Surah al-Nahl: 90.

Ihsan dituntut dalam setiap amalan fardu, meninggalkan yang dilarang dan juga ketika bergaul sesama anggota masyarakat, iaitu dengan melaksanakan dengan sebaik munkin dengan menjaga adab-adabnya   sempurna dan sah dari segi syara`  agar diberi ganjaran oleh Allah Ta`ala.

2.  Ihsan Ketika Membunuh

Ketika membunuh hendaklah menggunakan alat yang tajam supaya mati dengan senang  dan segera tanpa menyeksa, seperti pembunuhan dalam peperangan jihad yang disyariatkan, termasuk hukun qisas dan hukum  hudud

a)      Tata cara peperangan dengan musuh Islam fi sabilillah, ialah dengan memegal lehernya dengan pedang, firman Allah;

فَإِذا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ

Aksudnya:Dengan Yang demikian, apabila kamu berjuang menentang orang-orang kafir (dalam peperangan jihad) maka pancunglah lehernya”  -Muhammad: 4.

Rasul Allah melarang memotong  tubuh sama ada selepas mati atau semasa hidupnya,  maksud hadith; Sesungguhnya Nabi melarang memotong-motong tubuh

Umat Islam dibolehkan mengguna senjata api atau meriam walaupun boleh menghancurkan badan musuh,  kerana dasarnya adalah sama seperti digunakan oleh musuh berdasarkan firman Allah Ta`la:

فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ

Maksudnya: “Oleh itu sesiapa Yang melakukan pencerobohan terhadap kamu maka balaslah pencerobohannya itu seimbang Dengan pencerobohan Yang dilakukannya kepada kamu”  – al-Baqarah: 194.

Dalam peperangan juga tidak harus melakukan sesuatu yang boleh menyeksakan mayat. Ada Negara bukan umat Islam mengarahkan tenteranya supaya  tidak membunuh musuh malah hanya mencacatkan sahaja, kerana dengan kecacatan  supaya menjadi bebanan kepada Negara lawan, ini akan menjadi sebagai peperangan ekonomi dan kejiwaan, ini merupakan kerosakan, pertumpahan darah dan kehancuran. Yang dimaksudkan dengan peperangan ekonomi agar memberi bebanan kepada negara untuk menyelia dan menjaga mana-mana askar yang cedera dan sakit.

Islam menolak cara-cara yang jijik sebigini, Islam meminta agar ditegakkak ihsan walaupun dalam peperangan.

b)      Pembunuhan secara   qisas, Islam tetap mengharamkan agar mengkelar dan memotong-motong badan mayat, malah hendaklah dijalankan hukuman dengan pedang. Jika berlaku pembunuhan dengan sengaja kemudian disiksa mayat dengan mengkekar atau sebagainya, maka menurut Imam Malik, Shafi`e dan Ahmad hukumnya dibunuh balas  menurut cara  bagaimana dia membunuh mangsanya.

Dalam satu kes dizaman Rasul Allah s.a.w. dimana Bukhari dan Muslim menceritakan hadith daripada Anas r.a. kata;

 “Pada satu  ketika seorang hamba perempuan yang memakai perhiasan   lalu keluar kekota Madinah, kemudian seorang Yahudi telah melontarnya dengan batu. Kemudian dia dibawa kepada Rasul Allah dalam keadaan yang tenat. Rasul Allah bertanya kepadanya; “Adakah sipulan   membunuhmu?, lalu wanita berkenaan  mengangkatkan kepalanya; Rasul Allah bertanya lagi hingga kali ketiga; Adakah sipulan  membunuhmu?. Kemudian wanita berkenaan menganggukkan kepalanya. Rasul Allah s.a.w. telah memanggil Yahudi berkenaan lalu dipukul kepalanya dengan dua batu dari dua sisi.”.

c) Hukuman bunuh kerana kufur kepada Allah; jumhur ulamak menyatakan mayat berkenaan tidak boleh dikelar atau disiksa.

3.  Larangan membakar dengan api;

Rasul Allah s.a.w. melarang keras menyeksa makhluk dengan menggunakan api. Bukhari meriwayatkan hadith daripada Ibnu Abbas, sabda Baginda;

” لا تعدبوا بعداب الله عز وجل”

Ertinya; Jangan kamu menyiksa dengan menggunakan seksaan yang digunakan oleh Allah s.w.t.”.

Larangan ini adalah mendahului perjanjian melarang penggunaan bom yang membakar oleh dunia, walaupun perjanjian ini hanya tinggal atas kertas sahaja.

Larangan membakar ini termasuk juga binatang yang melata, maksud hadith yang diriwayatkan oleh Ibnu Mas`ud katanya;

Kami bersama dengan Nabi telah melalui satu kampung dan kami dapati mereka telah membakar semut, lalu Nabi s.a.w. memarahinya seraya berkata; “ sesungguhnya tidak sewajarnya bagi manusia menggunakan azab yang digunakan oleh Allah”.

 

Larangan ini termasuk bintang yang kecil seperti hama, kutu dan juga belalang. Telah berkata imam Ahmad;

 “Jangan kamu membakar ikan atas api ketika ia masih hidup”.

 

4. Larangan Mengurung Dan Menyiksa Binatang,

Islam melarang mengurung binatang kemudian memukulnya sehingga mati. Hadith riwayat al-Bukahri yang bermaksud; Rasul Allah s.a.w. melarang mengurung dan menyiksa binatang”.

5.  Larangan Menjadi Sesuatu Yang Bernyawa Sebagai Sasaran Panah.

Nabi s.a.w. melarang demikian  menerusi sebuah hadith riwayat Abu Hurairah yang bermaksud: Rasul Allah s.a.w. melarang memanah binatang lalu dimakan, tetapi hendaklah disembelih dahulu kemudian panahlah jika kamu ingin”.

 

6. Ihsan Semasa Menyembelih Binatang; Antaranya ialah menajamkan pisau supaya   cepat mati dan menyenangkan,  sabda Nabi s.a.w. yang diriwayatkan oleh Ibnu Umar dengan maksud;Rasul Allah s.a.w. memerintahkan  agar menajamkan pisau, dan menyembunyikan daripada binatang berkenaan, sambung baginda lagi ; jika kamu menyembelih hendaklah diselesaikan dengan segera”.

 

Diantara adab ketika menyembelih binatang juga ialah, berlemah lembut dengan binatang yang hendak disembelih dan berlemah lembut juga ketika membawa ketempat sembelih; Sabda Nabi s.a.w. riwayat  Ibnu Majah yang bermaksud; “Kata Said al-Khudri; “Rasul Allah s.a.w. telah  melihat seorang  sedang mengheret kambing dengan  telingnya, maka Rasul Allah s.a.w. berkata; Lepaskan telinganya dan heretlah dengan menggunakan lehernya”.

Antara adabnya  ialah, tidak menyembelih dihadapan binatang yang lain, mengadap qiblat, menyebut nama Allah ketika sembelih, membiarkan binatang sembelihan benar-benar mati sebelum diperoseskan dagingnya. Antara adabnya juga terhadap binatang ialah tidak membebankan muatannya sehingga     lebih dari kemampuannya, dan tidak menunggang ketika binatang sedang berhenti kecuali dengan sebab-sebab tertentu dan tidak memerah  susunya jika memudaratkan anaknya.

7. Ihsan dalam setiap amalan; pada keseluruhan hadith ini mengajar kita agar melakukan ihsan dalam setiap amalan yang hendak dikerjakan. Sekian  والله اعلم .

Bahan bacaan kitab al-Wafi, karangan Dr Mustaffa al-Bugha dan Muhyiddin Misto. Hal 112.

Terjemahan al-Wafi  oleh Ustaz Hj Muhammad Asri Hj Hashim, Ustaz Syahruzzaman Bistamin dan Ustaz Khairuddin Ghazali. Hal. 165.

Perhatian: Kalimah zal dalam lafaz hadith ialah lafaz dal, kerana  ada kerosakan pada huruf zal.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s