As Syakirin: Malam 21 Ramadan

image

Tazkirah ringkas malam ini bagi mengisi ruang rehat selepas 4 rakaat tarawikh:

1.  Jangan lupa niat iktikaf jika belum. Jika masuk sahaja di dalam masjid,  niatlah beriktikaf walaupun sejadar duduk tanpa membaca al Quran dan sebagainya.

2. Apabila masuk ke masjid,  tunaikanlah sunat tahiyatul masjid. Di akhirat,  masjid ini akan menjadi saksi bahawa kita pernah beribadah di dalamnya.

3.  Perlu di ingat, anak yatim, bukan asnaf bagi zakat, merujuk kepada ayat ini:

QS 9:60

Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang-orang fakir, dan orang-orang miskin, dan amil-amil yang mengurusnya, dan orang-orang muallaf yang dijinakkan hatinya, dan untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya, dan orang-orang yang berhutang, dan untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang-orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan. (Ketetapan hukum yang demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Bagaimanapun anak yatim mempunyai keistimewaan bagi siapa yg menjaganya. Anak yatim bukan masalah kehilangan harta, sebaliknya kehilangan kasih sayang.

Penjaga anak yatim perlu menjaga amanah dengan sebaiknya apabila ia menguruskan harta anak yatim. Adalah haram memakan arta mereka.

QS: 18:82
“Adapun tembok itu pula, adalah ia dipunyai oleh dua orang anak yatim di bandar itu; dan di bawahnya ada “harta terpendam” kepuyaan mereka; dan bapa mereka pula adalah orang yang soleh. Maka Tuhanmu menghendaki supaya mereka cukup umur dan dapat mengeluarkan harta mereka yang terpendam itu, sebagai satu rahmat dari Tuhanmu (kepada mereka). Dan (ingatlah) aku tidak melakukannya menurut fikiranku sendiri. Demikianlah penjelasan tentang maksud dan tujuan perkara-perkara yang engkau tidak dapat bersabar mengenainya”.

4. Pada malam ini selepas witir, masjid as Syakirin akan menyerah sumbangan ramadan kepada Anak Yatim, fakir miskin, ibu tunggal dan OKU.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s