Kuliah Subuh: Mengupas kitab Muktasar Tazkrah Al-Qurtubi Oleh Ustaz Ya Ali Dahaman

Bagaimana  keadaan anak-anak  orang Islam dan bukan Islam pada hari Qiamat?

QS Al Mudddaththir 74: 38-39, ” Tiap-tiap diri bertanggung jawab atas apa yang di perbuatnya. Kecuali golongan kanan.”

Riwayat dari Ibnu Abdil Barr bersumber dari Ali Bin Abi Thalib r.a pada menafsir ayat di atas bermaksud adalah anak-anak  oarang Islam, mereka belum berbuat apa-apa, maka mereka akan tergadai, bergantung kepada amalan orang tua mereka.

Bagaimanapun Ibnu Abdil Barr berkata majoroti ulama berpendapat anak-anak muslim akan masuk syurga, ada pun anak orang musrik tidak masuk syurga dan neraka mengikut pandangan beberapa kelompok ulama.

Hadis riwayat Muslim dalam kitab Kadar pada bab Erti setiap orang yang lahir, dilahirkan dalam keadaan fitrah. No Hadis 2659 dan 2662 bermaksud:

“Hanya Allah s.w.t jualah yang lebih mengetahui tentang apa yang mereka perbuat”

Imam Muslim dalam kitab dan bab yang sama membawa kisah seorang anak kecil dari kaum Muslim telah meninggal dunia, lalu seorang Isteri Nabi s.a.w berkata, ” Berbahagialah ia, kerana ia akan memiliki seekor burung dari burung syurga.” Lalu nabi berkata, ” Apakah kamu mengetahui ? Sesunggunya  Allah s.w.t telah menciptakan  syurga dan menciptakan penghuninya. Ia juga mencipta neraka dan mencipta penghuninya.”

Al Qurtubi dengan merujuk kepada kitab Al-Minhj al-Hilmy, mengatakan kisah di atas terjadi sebelum turunnya ayat Quran Surah at Tur 21: ” Dan orang-orang yang beriman, dan yang anak cucu mereka mengikuti mereka dalam keimanan, Kami hubungkan anak cucu mereka dengan mereka …”

Kesimpulan yang dibuat oleh Imam Al-Qurtubi mengenai masalah ini ialah: yang paling benar  bahawa semua anak-anak yang belum dewasa, sama ada anak-anak muslim taupun kafir, akan masuk kedalam syurga. Hanya Allah s.w.t yang lebih mengetahui.

image

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s